Хто має платити за повірку лічильника води, споживач чи водоканал?
Упродовж 2019-2020 років в інтернеті ширилася інформація про те, що повірка лічильника води має здійснюватися коштом підприємства-надавача послуги. Ця інформація не відповідає дійсності. Такий порядок діяв до 02 серпня 2017 року, коли був прийнятий і набрав чинності Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», яким були внесені зміни до ст. 17 Закону «Про метрологію і метрологічну діяльність».
Відповідно до ст.17 Закону «Про метрологію та метрологічну діяльність» з урахуванням внесених змін передбачено, що повірка за рахунок суб’єкта господарювання стосується лише газу та електрики.
Отже, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюється за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором.
Відповідальність за несвоєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту засобів вимірювальної техніки покладається на суб’єктів господарювання, що здійснюють обслуговування відповідних засобів вимірювальної техніки.
Хто саме (споживач чи суб’єкт господарювання) має нести відповідальність за своєчасність повірки лічильника?
Відповідно до ч.4 ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиту воду покладається на суб’єктів господарювання, що здійснюють обслуговування відповідних засобів вимірювальної техніки.
Відповідно до Постанови КМУ від 8 липня 2015 року №474 року «Про затвердження Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт» передбачено, те, що «Виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобів вимірювальної техніки, або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.
Періодичність повірки водяного лічильника становить 4 роки. Про це має повідомити водоканал, також про це повинно бути написано в паспорті вашого вузла обліку та в акті повірки.
Тривалість повірки повинна становити не більше 30 днів.
На час відсутності вузла обліку у зв’язку з повіркою приймається середньодобове споживання за попередні 12 місяців.
У разі несправності засобів обліку, що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення здійснюється згідно з нормативами (нормами) споживання.
Для лічильників, які визнані за результатами повірки такими, що не відповідають установленим вимогам, оформлюють довідку про непридатність. У такому разі споживачам потрібно буде за свій рахунок придбати новий лічильник. Позитивні результати повірки лічильників засвідчують записом з відбитком повірочного тавра у відповідному розділі експлуатаційних документів та/або оформлюють свідоцтво про повірку за встановленою формою.
Повірку лічильників води мають право здійснювати тільки уповноважені організації. Відповідно до частини 5 ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» повірка законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, проводиться:
- науковими метрологічними центрами, які мають міжнародно визнані калібрувальні та вимірювальні можливості за відповідними видами та підвидами вимірювань, та/або із застосуванням національних еталонів;
- науковими метрологічними центрами, метрологічними центрами та повірочними лабораторіями, уповноваженими на проведення повірки відповідних засобів.
Перелік уповноважених організацій на проведення повірки засобів вимірювальної техніки розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. В підрозділі «Метрологія» розділу «Технічне регулювання» рубрики «Діяльність».
Зараз дуже багато організацій пропонують послуги повірки лічильника води вдома. Будьте обережні, адже це не завжди перевірені надавачі послуг. Тож, перш ніж обрати організацію, порадьтесь з сусідами, з представниками водоканалу.
Також, за отриманням правових консультацій Ви завжди можете звернутись в Апостолівське бюро безоплатної правової допомоги за адресою: вул. Центральна, 63, м. Апостолове. тел. 0682085052, (05656)-9-12-90, е-mail: apostolivske@legalaid.dp.ua, працює з понеділка по четвер з 8-00 до 17-00, в п’ятницю з 8-00 до 15-45.